I teknologi så vi to film "Den udødelige gift" og "En epidemi af røg". Det er to korte dokumentarfilm, der sætter fokus hhv. PCB og dets påvirkning af samfundet samt den måde tobak er blevet markedsført på. Når man ser film som disse, kan man ofte skelne mellem tre fakulteter: naturvidenskabelig, humaniora og samfundsvidenskab.
Der er nogle bestemte karakteristika for de forskellige fakuteter.
Naturvidenskabens områder:
- stof, bevægelse, kræfter og energi i den naur, der omgiver os (fysik)
- stoffernes indre opbygning og forandringer som følge af ydre påvirkning (kemi)
- levende væseners opståen, udvikling og vekselvirkning med den øvrige natur (biologi)
- abstrakte strukurer, figurer og tal (matematik)
Humanioras områder:
- historie og hverdagskultur (historie, oldtidskundskab)
- litteratur, kunst og æstetik (dansk, billedkunst)
- bevidsthed og erkendelse (psykologi, filosofi)
- sprog medier kommunikation (dansk, sprogfag, mediefag)
- værdier og etik (religion, filosofi)
Samfundsvidenskabens områder:
- sociale strukturer og relationer (samfundsfag)
- produktion og fordeling af ressourcer (samfundsfag og erhvervsøkonomi)
- politiske sttrukturer, processer og magtrelationer - nationalt og internationalt (samfundsfag)
Disse tre fakulteter er gode at hive frem, når man skal diskutere en film eller en tekst. Oftest kan alle tre områder anvendes, og man kommer jo bedst rundt om en film ved hjælp af alle tre fakulteter. Så man kan faktisk sige at der fremkommer et slags fjerde fakultet, der kombinerer ddem alle sammen.
Den udødelige gift
Denne film handlede om hvordan PCB, der er blevet anvendt i stort set alle sammenhæng, fx industri, byggeri osv. Det blev for eksempel brugt til at blødgøre gummi, isolering af ledninger, brandsikring osv. Nu har man så fundet ud af at PCB ophober sig i naturen og bioakkumuleres op gennem fødekæden. Eftersom at mennesket er øverst i fødekæden, indeholder vi også meget PCB. Vi har tænkt ver, hvordan filmen kan ses ud fra de forskellige fakulteter.
Naturvidenskab: PCB's opbygning, hvordan stoffet virker og hvad det bruges til, hvordan det påvirker kroppen, og hvad der sker med det i naturen og op gennem fødekæden.
Humaniora: Om det var etisk og moralsk korrekt at anvende så stor mængder af et stof, som man ikke kendte konsekvenserne af.
Samfundsvidenskab: Hvilke omkostninger det kommer til at have for samfundet, børn bliver dummere, hvilket påvirker videnssamfundet, men ikke nødvendigvis det enkelte individ.
En epidemi af røg
Denne film handlede om, udviklingen af tobak og cigaretter og hvordan det blev markedsført. Virksomhederne lagde skjul på, hvor usundt det var at ryge, selvom de udmærket godt vidste, hvilke konsekvenser rygning havde. Der blev reklameret i stor stil, både i film og i fjernsynet.
Naturvidenskab: Undersøgelser af rygnings effekt på ens helbred. Fakta om hvad cigaretter indeholder.
Humaniora: Sundhedsskadeligt. Skaber afhængighed. Propaganda/reklame. Analyse af reklamer fra tobaksproducenterne.
Samfundsvidenskab: Økonomi vs. sundhed. Propaganda/reklame. Lovgivning vedrørende rygning.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSlet